onsdag 5 december 2012

Julgodis

Igår provbakade två olika godisar, man måste ju göra de så man vet om det blir bra, hur länge man ska koka, hur mycket man ska göra osv innan man gör allt de stora till jul! :)
Så jag har jag gjort Mammas godaste kola & knäck!
I fredags gjorde jag farmors 5minuterskola, så den får ni receptet på här med! Har dock ätit upp dom så blir ingen bild på de, hehe :)

Här ska ni få recepten, är väl inget speciellt, går säkert lätt att googla på båda. Men då vet ni hur jag gör :)

Knäck

2dl Socker
2dl Grädde
2dl Sirap

Koka ihop, låt puttra under omrörning mellan 30-45.
Gör kulprov & när det går att göra kula så fördela smeten i knäckformar.

Jag har ingen mandel eller nötter i pga allergi & jag har inget ströbröd i heller för jag gillar inte det.
Jag älskar den neutral, men man kan blanda i det jag skrev ovan om man gillar de :)




Farmors Fem Minuters Kola

50gr Margarin
2dl Socker
1dl Grädde
100gr mörk blockchoklad

Blanda ihop margarin, grädde & socker & koka upp, låt det koka i fem minuter. Blanda sen ner chokladen så den smälter. Häll upp på bakplåtspapper i en form.
Denna blir lite smulig & jätte god!


Mammas goda kola

3dl Grädde
3dl Socker
3 msk Kakao
3 msk Sirap

Blanda allt & koka ihop. Sänk värmen & låt puttra under omrörning i ca 30-40 min. Gör kulprov & när det går att göra kula ta bort kastrullen från värmen & rör ner en matsked margarin. Häll sen upp på bakplåtspapper i en form & låt stelna.
Detta ska bli segt & gott om det är lyckat! Är det lite misslyckat så blir det smuligt, men lika gott är det för det! Mina blev ett mellanting, så inte helt perfekt, men mums ändå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar