onsdag 10 april 2013

Min operation

Hej! Äntligen klarar jag mig utan solglasögon inne, så nu ser jag rätt okej :)
Har vart på dagenefterkoll & allt såg bra ut! Det yttersta hade läkt ihop fint, så nu tar det en vecka innan det är helt läkt, hornhinnan alltså. Sen kan det ta upp till tre månader innan insidan" av ögat läkt & hjärnan vant sig vid sin nya syn.
Hade två blödningar i ena ögat & ett i det andra, men det var inget konstigt, de har ju faktiskt vart & skärt i mina ögon för tusan!

Liten berättelse om min dag igår. Gick upp halv 7, duschade åt frukost & åkte till Skövde. Var där halv 9 & fick lugnande. Så fick jag sitta en halvtimma, hade Rickard med mig. Sen tittade kirurgen lite på mina ögon, sa okej & så fick jag gå in till operation. Det var vidrigt, jag är väldigt känslig i ögonen så jag tyckte att det va jättejobbigt med trycket när dom skärde upp hornhinnorna. Sen rättade en laser till synfelet & då luktade det bränt. Sen var det andra ögat med. Men tror det tog ungefär en 10-15 min från att jag gick från väntrummet tills jag va ute i vilorummet.
Där fick Rickard sitta med mig & hålla mig i handen. Jag hade ont i ögonen, kunde inte öppna dom. Fick vatten & sen vänta ungefär en halvtimme innan optikern kom in med droppar, klarade inte av att öppna ögonen ändå så fick dubbel dos. Sen skulle jag in så hon kunde kolla att locken av hornhinnorna lagt sig rätt. Var asjobbigt & hon tyckte synd om mig. Sen fick vi åka hem, jag grät & mådde illa. Ville ha mat så Rickard köpte donken, sen gick vi till sovrummet för att äta, för det var enda rummet som var mörkt nog. Jag kunde inte få i mig nått mer än tre pommes. Fick inte somna på två timmar heller, så hade ett helvete där ett tag. Äntligen hade två timmar gått, Rickard droppade i antibiotika dropparna, satte för ögonskydden & jag fick äntligen sova! Dock kunde jag inte somna när jag väl fick, men tillslut :) Sov nån timma innan vi vaknade upp, mina ögon hade slutat skava äntligen & jag kunde ha öppet ögonen. Halleluja vad skönt!
Fick middag hos mamma & pappa på kvällen, så slapp laga mat :)

Sov jättegott inatt & jag har nu lärt mig att droppa i ögondropparna själv! Har aldrig gjort det förut i hela mitt liv så var lite jobbigt först. Men nu kan jag det med :)
Tänk att jag inte behöver ha glasögon längre, jag kan knappt fatta det! :D
Nu ska jag ha ögonskydden när jag sover en natt till, sen ska jag droppa i två olika droppar 6 gånger om dagen i en vecka. Sen fortsätta med de vårdande & återfuktande så länge jag behöver. Återkoll om tre veckor igen, sen är nästa koll efter det om ett halvår om inget händer :)

Så jävla gött! Är sjukskriven veckan ut, så kom hit & hälsa på eller smsa eller ring massor :)


Glad tjej! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar