måndag 26 november 2012

Julcupcakes

Kära vänner, här ska ni få receptet på mina julcupcakes jag gjorde igår. Just nu har jag en ny sats i ugnen, fast i springform istället för muffinsformar. Man kan göra vilket man vill, men denna kakan tänkte jag ha med mig & bjuda på jobbet ikväll :)

Smeten

200 g smör
4 dl strösocker
4 ägg
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
en nypa salt

Frosting

200 g smör, rumstempererat
200 g naturell färskost
3 dl florsocker
3 tsk pepparkakskryddor
2 tsk vaniljsocker

Jag hade ingen färdig blandning pepparkakskryddor, utan jag tog ½ tsk ingefära, ½ tsk nejlikor, 1 tsk kanel & 1 tsk kardemumma.


Gör så här, smeten

Använd en lite större kastrull & smält smöret. Blanda sen i resten av ingridienserna till en slät smet.
Häll upp i en smord springform eller ca 12-15 muffinsformar.
Grädda i 175 grader. Gör du en stor grädda ca 20-25 min, gör du muffins ca 10 min.

Gör Frostingen

Rör ut smöret, blanda i färskosten & rör till en jämn smet. Rör sedan ner resten av ingridienserna & försök få den så slät ni kan. Fördel här med elvisp.

Bred eller spritsa på frostingen när kakan/muffinsen svalnat.

Detta blev underbart gott! Speciellt för mig som är choklad & pepparkaks älskare!!
För bild på mina cupcakes, se min instagram :) 


1 kommentar: