onsdag 7 maj 2014

Pengar, spara eller slösa?

 Tänkte lite på pengar, vad olika man tänker och ser på det.
Endel är väldigt känsliga när det gäller det, och endel pratar om det som om det vore luft.
Jag har inga problem med att prata om pengar, dock kan jag skämmas ibland att berätta vad vissa saker jag och Rickard köper/lägger mycket pengar på.
Inte för att det är billigt utan för att vi gärna  betalar för kvalitet, vi lägger gärna lite extra pengar när vi köper något för att det ska hålla länge.
Och vi har båda väldigt bra löner så vi kan göra det. Då kan jag tycka att det är jobbigt att berätta för någon som kanske inte har det riktigt lika bra som vi ekonomiskt vad vi betalt för vissa saker. Då känns det som om att vi har hur mycket pengar som helst och bara handlar för att det är dyrt.
Då kan jag tycka att det är lite skämmigt, om den man pratar med ska köpa samma sak men köper det billigare för det passar mer dens ekonomi.
Förstår ni vad jag menar?
Det är inte alltid bra att tjäna "mycket" pengar.
Folk tycker alltid att vi kan köpa vad vi vill för vi har bra löner, att pengar inte är något problem för oss.
Och jag tycker att det är jobbigt att höra det. Även om jag förstår vad folk menar, särskilt nu det senaste när vi lagt ut stora summor på det vi köpt den sista månaden.
Vi har ju sparat till det vi köper, vi spontanköper ju inget "bara för att vi har pengar"
För vi är ju fan inte gjorda av pengar. Vi är duktiga på att spara. Vi har buffert för lånen om vi skulle behöva, vi har buffert för om något går sönder och vi sparar till sånt vi vill ha.
Så skulle vi va mycket sjuka eller något så har vi så vi klarar oss ändå den månaden.
Det är många som inte kan ha det så, som lever på gränsen varje månad.
Då kan jag skämmas för att vi har det så bra fast vi bara är 23år.

Borde vara stolt över det vi byggt upp, istället för att tycka att det är jobbigt att vi har det bra.
Önskar att alla kunde ha det lika bra. Vilken klump jag får i magen när jag skriver detta .

Varför får jag det?

Samma sak som att jag får ångest när jag ska köpa nåt. Att jag ibland blir dumsnål när jag ska köpa nåt för bara nån hundring.
Jag är jätte kluven och jag hoppas att ni förstår nåt av vad jag känner. För jag känner ju själv att det jag skriver och tycker är värsta flummigt.

Ni kommer säkert tycka att det inte är synd om mig alls för du har det så jävla bra så du har inget att klaga på. Eller nåt sånt antagligen.
Så som jag inte vill att folk ska tycka, men kommer nog bli så ändå.
För ville jag inte det så skulle jag inte skriva om detta.

Flummigt igen känner jag. Men jag är lite sån vet ni väl. Men jag har inget annat att säga.
Så här är det och jag är både stolt över det jag och Rickard byggt upp ihop och lite skamsen.

Så jobbigt.
Men nu har jag fått det ur mig.

Hur ser ni på pengar? Är ni spara eller slösa?

Vi är både och, vi sparar till det vi vill ha, men lägger gärna lite extra när vi väl köper för att få bra grejer.
Ibland köper jag mycket onödigt också, och får ångest. Ibland köper jag saker jag behöver men får ångest ändå.
Vad ska jag göra för att slippa all ångest över pengar?
Kan någon ge mig nåt bra råd?


Tack för att ni läst och det är helt okej att tycka att jag är helt korkad. För jag tror nog  att jag nog är det :-)

3 kommentarer:

  1. Jag förstår dej helt och hållet, du är inte dum, s
    Du/ni tänket oerhört smart tycker jag:). Puss♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) det är gött att få ut sig lite sånt här, så kan andra förstå hur man tänker :-) även så jag själv förstår ;-)
      Ses imorgon! Puss! <3

      Radera
  2. Är tyvärr också en slösa. Men om du har grejer som du inte behöver så kan du sälja dom på nätet, jag gör det väldigt mycket och då känns det inte lika jobbigt att köpa grejer. Det finns sajter på nätet där du kan lägga upp en annons gratis, typ http://citiboard.se/, så man förlorar ingenting på att få det sålt. Tycker som sagt att det är lättare att köpa grejer då, köper också mycket secondhand.

    SvaraRadera